Fredagstema i inredningsblogg

Nej, det här är på inget vis en inredningsblogg! Inte i vanliga fall. Men ni som har läst mina inlägg ett tag, vet att jag i grunden är utbildad inredningskommunikatör. Det är alltså en utbildning som riktar sig mot butikskommunikation och inredning i butiker, skyltningar, hemsidor mm. Allt som möter kunden visuellt, och som ska inspirera till köplust. Min kreativa ådra har alltid bejakats, vare sig det gäller inredning, språk, texter eller mat och kläder. Allt är ju konst och form på ett eller annat sätt!
Men så blev det ju gymnasielärare av tjejen istället=). Dock hindar det inte att man kan pyssla hemma och inreda. Och ni vet ju att vi fick ett ryck i november och valde att ”kasta ut” hela lägenheten och börja om från början!

Tanken var att vi skulle få ett ljust hem, med massor av smart förvaring. Jag valde att lägga en färgskala på vit-silver-linne-grå-mullvad-lila. Vidare ville jag ”bygga uppåt väggarna”. Är man en infödd IKEA:n så vet man att ta vara på alla m2 som faktiskt inte finns på lägenhetens golvyta, utan just utmed väggarna! Vi bor relativt stort för två personer (och två hårbollar), men innan make-overn så var vi helt värdelösa på att utnyttja all plats som väggarna erbjöd. Vi hade liksom inte plats för någonting. Allt stod framme och skapade ett rörigt intryck. Jag ville ha LUGN.

En lugn, lättstädad lägenhet med vettig (och lättåtkomlig) förvaring, lätt atmosfär, samt med plats för vänner och familj. Sambon önskade även god plats för jobb och möjligheten att städa undan golfutrustning, skrivare och köksmaskiner. Och så var det ju det där med Bloggplatsen förstås!

HÄR kommer vi in på veckans Fredagstema. Det är Erica som nu tar över taktpinnen och hon har skapat fyra teman som kommer att bli riktigt roliga att pyssla med! TACK! (Jag fattar inte att ni kommer på så smarta teman, jag måste ha en skruv lös på den fronten).

Fredagstemat skulle visa bloggplatsen, (lätt att förväxlas med brottsplatsen, hahaha) men saken är den att jag bloggar min väg genom hela vårt hem! Laptopen är med mig överallt och jag har mysiga hörnor i varje rum där jag kan kura ihop mig och vara en del av vår fantastiska bloggvärld. Så därför får fredagstemat istället bli en Inredningsblogg. Och på samma gång får ni därmed se hur vi har gjort i lägenheten!

Texten fortsätter härmed tillsammans med bilderna! Klicka på den första bilden i varje serie, så får ni upp serien och kan klicka er vidare genom att föra musen över högerkanten och fortsätta att läsa. =)


18 responses to “Fredagstema i inredningsblogg

  • Emmama

    Så fint ni har det!! 🙂 Men det är i Malmö eller? Jag inbillade mig att du bodde i Lund men därifrån ser man ju inte Köpenhamn.. hm.. 🙂Kram!

  • Lia

    Emma: jodå, vi bor i Lund. Högst upp, och på våning 5. Och här ser vi heeela öresund, upp till hälsningborg och över till Köpendanmark=). Det är underbart!

  • Emmama

    Åååååh, säger du också Köpendanmark, det trodde jag var min pappas eget ord! 🙂 Härlig utsikt, den vill jag se mer av här på bloggen! Väntar på svar från Saltis om dejten men jag återkommer när hon hör av sig! 🙂 Kram!

  • StrandMamman

    Jättemysigt hos dig!Soffbloggarhälsningar 🙂

  • Lia

    Emma: hahaha, jo man måste ju ha ett eget språk ibland =). Hoppas allt funkar för saltis med! Ska bli så sjukt roligt att se er båda! KRAMStrandmamman: tusen tack! Smaken är ju olika för olika personer, men jag ville skapa ett hem som även våra vänner och familjer kan trivas i. Kramar från skåne!

  • Saltistjejen

    ÅÅÅÅ vad SKOJ att få gå rundvandring hos er! Och HIMMEL vad det ser fint ut!!!!!! verkligen som att titta i en inredningstidning eller så! Glassigt men ändå så stilrent! Me like! 🙂Så skulle jag gärna bo, men nu lever jag med barnvagn, jätteplastleksaksmonster, babygym och blöjbytarstation i vardagsrummet…hahahaha! Långt ifrån skandinavisk design och enkel elegans. Men så är det och jag börjar vänja mig. 🙂Du som Emma skrev här ovan så skulle det vara sjukt kul om vi kunde träffas alla tre! Jag ska maila henne och dig om detta!Kramar!!

  • Taina

    Guuuuuuuuuuuuuuuu så fiiiiiiiiiiint ni har det! Jag önskar mig också den där ådran av att kunna skapa. Jag saknar väl också en skruv 😉Är inte speciellt konstnärlig av mig och här passar jag ju bra. En del amerikanare gillar färger och huset vi hyr har de målat ett rum i rosa och ett i knallrött och ett i gult…inte mina färger precis.Ha det så bra i helgen!

  • nika

    jättefint vännen. Kul att vi fick gå en rundvandring i ditt hem…jag bara äääälskar sådant. Ni har jättefin smak. Min favvobild är ändå dendär en av kissemissarna ligger utfläkt på arbetsbordet och myyyser.kram kram

  • Liselott

    Snyggt honey! Jag blir inte alls avis, nähä inte alls då *tittar mig omkring i vårt fucking mess for a so called house och suckar tungt*.Vilka bilder, sovrummet, just love it! Badrumsgrejerna, adore it!Vi skulle inte kunna ha något porslin som ni har, ungarna skulle förmodligen ha sönder det. Gaaaah!!Alltså allvarligt, Lia, nu gråter jag snart av ren frustration för att det är så jäkla fint hos dig och hos mig ser det överjävligt ut. Jag ska nog inte titta på fler bilder hos dig. *muttrar surt och tårögt*Puss å kramis på dig! love u! ❤

  • Lia

    Saltis: hahaha, tack för din härliga kommentar. Jag skulle ju gärna byta med ditt NYC-liv, som sagt=). Och vänta bara till lillsnorpan börjar leka med Barbie eller så, för DÅ kommer hu ha zillioner med leksaker (attribut) i ditt hem. Min mamma blev gaaalen på alla barbiekläder osv som fanns i alla hörn, hihihi. Har mailat dig! KramTaina: ÅH, vad du gjorde mig jätteglad med din kommentar!! Just färg och form igger mig varmt om hjärtat. Jag är nog en rätt kreativ person, oavsett om det gäller mat, kläder eller inredning. Men framförallt slösar jag med kreativiteten på mina älskade elever. För då får jag såååå mkt tillbaka! KramNika: du är såå härlig! Jag vet ju att du efterfrågade bilder på monsten, och de är mina älsklingar. När sambon ä borta så mkt, så är det underbart att ha dem här i mitt liv, höra deras små tassar på parketten och leka, leka. Jag kommer bli fullkomligt asocial, så mkt ”kattspråk” som jag pratar! Borde nog umgås mer med människor istället, hihihi. KRAM!!!Liselott: Moahahahahaha. I LOVE U. Din kommentar gjorde hela mig helg! Alltså, jag älskar din ironi. Vi är ruggit lika, du och jag. Precis sådär kände ju jag när jag lämnade mina vänners underbara hem i höstas, det var ju det som satte igång HELA inredningscirkusen! (har skrivit om det i ett tidigare inlägg). Blev så sjukt avundsjuk på att hon alltid har så städat och snyggt, och mitt liv mest bestod av organiserat KAOS!. PUSS min härliga vän!

  • Stef

    Ohh så fint och mysigt ni har det!!! Och kolla kisekatten…såååå fiiiiin!!!!Verkligen ursnyggt och väldigt mysigt, Me like alot!!!Kram kram

  • Lia

    Stef: hihihi, precis som din mamma=)). Det är ju kissarna som gör hemmet ”levande”, minst sagt. Lilla Pixie (flickan) ser ju ut som en Bregott-kossa, men Junior (pojken) som ligger och trycker i skrivbordsstolen, är väldigt svår att få med på bild. Han är nattsvart! Tack gulle dig för din kommentar! Nu för tiden gillar jag också att komma hem till en relativt välstädad lgh. KRAM=)

  • Lia

    Strandmamman: Oj, mitt svat till dig ramlade bort!! Jättekul att du är här inne och kikar =). Har ni fått vår hos er än, eller är det bara vi här i norden som ligger i isbälte?? Kram

  • leopardia

    Åh, jag vill oxå ha ett dressingroom! Tjusigt värre ni har det, må jag säga 🙂

  • Lia

    Leopardia: TACK!! Vi la ner rätt mycket energi på att skapa ett hem som skulle vara både trivsamt och funktionellt på samma gång. Livet blir lite enklare när man inte snavar över alla sina ägodelar hela tiden. Dressingroomet är ett måste, vi skulle helt enkelt inte få plats med sakerna annars, men jag tror att många har först ett gästrum istället, som med tiden kanske blir barnrum? Vi har inte riktigt kommit så långt än=) Kram

  • Christel

    Hej! Åh vad jag tycker att ni har det fint, det ser så lugnt och ”peaceful” ut… Tittar in på din blogg ibland och tycker mycket om det du skriver. Jag är också lärare 7-9 så jag känner igen mig i mycket… Ha det så bra!

  • Anna, Fair and True

    Jättefint! Själv vill jag ha lite mer färg (t ex har vi turkost och guld i vardagsrummet, tillsammans med vitt/beige i grunden) men jag gillade verkligen all smart förvaring!!

  • Lia

    Cristel: HEJ! Sitter också och gluttar på din blogg emellan åt, det är jättekul att du kommenterar här hos mig, vad glad jag blir! KramAnna: Jag är också förtjust i färger, men problemet är att jag tröttnar: vill gärna ha rosa och turkost om sommaren och sen hellre lila och grönt på vintern…så vi valde att bara ha färg på småsaker som ljuslyktor mm, så man kan byta utan att göra en avgrund i plånboken=). Tack snälla för din kommentar! Kram

Lämna en kommentar